Andreas Guiance/veckans profil

Publicerat: februari 9, 2012 i Veckans profil

Denna veckas profil är ingen mindre än Andreas Guiance en skön Stockholmslirare som jag gillar skarpt och givetvis så tog jag en liten intervju med han, låter han berätta med egna ord vem han är och hur han kom in på BODY och vad han ska göra åt sitt tapas underskott.

 

Vem är Andreas? Du heter ju inte ”svensson” i efternamn så berätta.

Nej, men faktiskt Nilsson i andra efternamn i mitt spanska pass;) Jag heter Andreas Guiance (i mitt svenska pass), är 31 år gammal och är born and raised i Hammarbyhöjden i södra Stockholm. Är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm (eller Master of Science in International Business and Economics from the Stockholm School of Economics – allt låter så förbannat mycket glassigare på engelska), och jobbar bland annat för BODY Magazine.

 

Driver du själv med någon sport?

Jag är bättre lämpad för att skriva om och kolla på sport än att utöva den själv, men i motsats till vad man kan tro styrketränar jag faktiskt en del också. Det blir även en del beachvolleyboll och fotboll när det underbara svenska vädret tillåter. Min största idrottsliga merit måste annars vara att jag spelade i 79ornas elitserie i pingis (jag är 80a) när jag var nio år gammal. Sedan förklarade min ungerske tränare att det var dags att välja mellan pingisen och kompisarna, och eftersom jag kände att jag inte riktigt var färdig med social samvaro fick pingisen stryka på foten.

 

Du jobbar ju på Body som dom flesta vet och brukar synas på efter festerna på div tävlingar men hur kom det sig att du ”halkade” in på Body?

Jag ville ha ett skönt extrajobb när jag pluggade, och jag pallade definitivt inte gå upp och jobba på morgnarna – lat spanjor som jag är. Och eftersom jag var väldigt intresserad av träning tänkte jag att det kunde vara roligt att skriva om, och på den vägen är det. Sedan har det varit så kul, och jag har haft förmånen att ha en så fantastisk chef i Alex Danielsson, att jag har fortsatt. Jag har en del andra små projekt vid sidan av också, men BODY blir som kombinerat arbete och hobby.

 

Allt blir ju mer och mer digitalt och man hittar det mesta på internet, vad tror du utvecklingen är just för body? Hur kommer body se ut om ex 5 år?

Man skulle ju kunna tro att papperstidningen borde försvinna och vi alla om fem år skulle läsa BODY på sköna läsplattor, men så tror jag inte blir fallet. Dels är det fortfarande svårt att ta betalt för digitala produkter (body.se är exempelvis väldigt välbesökt, men fortfarande är det helt klart tidningen som finansierar sajten och inte tvärtom) och dels är det komiskt nog dyrare att ge ut tidningar digitalt. Det beror på en kombination av högre moms och Apple/Googles ockrarfasoner. Förr eller senare når vi väl ändå till den helt digitala tidningen, men det är inte inom fem år.

 

Hur ser en  en vanlig firmafest ut för er ?

Den innehåller nog primärt två ingredienser:

1. Jag pratar tills övriga redaktionsmedlemmar inte längre orkar lyssna

2. Jag och Alex provar igenom hela ställets vinlista

 

Är ju endel på tapeten om kroppsideal, får ni även klagomål på att tidningen ”förvränger” hur en man/kvinna ska se ut?

Helt klart. Men åsikterna går väldigt mycket isär. Vissa tycker att vi har för många ”fitnessfjollor” och andra att det är för många muskelberg. Man får försöka hitta en balans där man kan ge alla lite av det de vill ha, utan att tappa kärnvärdet i tidningen som alltid kommer att vara bodybuilding. I en tid när övriga medier inte har många positiva ord att säga om kroppsbyggare får vi försöka agera lite motvikt i den mån vi kan, men tyvärr är det väl som det gamla uttrycket säger:

”Never pick a fight with someone who buys ink by the barrel.”

Hur mycket positivt vi än skriver kan vi ändå inte uppväga att Aftonbladet eller någon annan stor tidning framställer kroppsbyggare som aggressiva psykfall.

 

Du jobbar ju med bodybuilding dagligen, hur ser du på utvecklingen om man kollar på proffsnivå om man jämför mot dom s.k 80-tals fysikerna

Det finns båda positivt och negativt, men jag tycker kanske generellt att dagens fysiker får oförtjänt mycket skit. Visst fanns det en period då massahysterin spårade ut, men om man kollar på en kille som Phil Heath tycker jag att hans fysik går helt i linje med de klassiska idealen – bara med betydligt mer muskler. Sporten utvecklas, och oavsett vad man tycker om det är det nog omöjligt att vrida tillbaka klockan.

 

Och givetvis måste du ha någon idol? Vem är det inom bodybuilding?

Arnold is numero uno, som han själv skrev på sin t-shirt. Inte främst för att hans fysik nödvändigtvis är bäst genom tiderna, men citaten han levererar i Pumping Iron är odödliga. Franco Columbo vet nog fortfarande att Arnold är hans farsa..

 

Många tack för intervjuen Andreas, har du något kul att avslöja som händer personligen eller på body framöver?

Personligen: En Madrid-resa är inbokad i slutet av mars – jag har ett kraftigt tapas-underskott som måste åtgärdas.

BODY: Om ni har missat den så kolla in tidningens nya app där man kan läsa nya och gamla nummer på läsplattor och smartphones – det är riktigt smidigt att alltid ha med sig alla nummer i fickan. Och lyssna självklart på BODY Radio om ni vill höra svammel om träning och andra intressanta grejer. Åtminstone tycker vi själva att det är intressant;)

Tack själv!

besök BODY.se direkt här

 

På bilden: Flankerad av Johan Elmkvist och Micke Hancic

kommentarer
  1. Martin skriver:

    Skönt inlägg och kul att få veta mer om Andreas.
    Tummen upp!

Lämna en kommentar